به گزارش شهرآرانیوز؛ محمدرضا قلندرشریف امروز (۱۱ بهمن ۱۴۰۳) در نشست مشترک با اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مشهد اظهار کرد: معتقدیم که مشهد ۲۹۰ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد و خدمت به مشهد خدمت به کشور است. فلسفه وجودی مشهد بسیار متفاوت است؛ از روزی که امامرضا(ع) به شهادت رسیدند، این شهر تشکیل شد و در تاریخ هم بسیار تأثیرگذار بوده و هست.
وی بیان کرد: وسعت مشهد ۳۵ هزار هکتار و جمعیت آن ۳.۵ میلیون نفر است. یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حاشیهنشین و ۶۰۰ هزار تبعه خارجی و افغانستانی داریم. سالی ۳۰ میلیون زائر ایرانی و بیش از ۳ میلیون زائر خارجی به مشهد عزیمت میکنند. تمام خدمات ارائهشده به آنها توسط مدیریت شهری و با هزینه شهرداری و از جیب مردم است.
قلندرشریف با بیان اینکه ما تاکنون در حوزه زیارت و اتباع خارجی، کمکی از دولت دریافت نکردیم، اما شهر را به نحو مطلوب اداره میکنیم، عنوان کرد: آنچه به ما کمک میکند، کرامت امامرضا(ع) است. الان مشکلاتی در حوزه اقتصادی در کشور وجود دارد و گریبانگیر مشهد هم شده است. شاید دولت مبلغ بسیار مختصری در بودجههای تکلیفی کمک میکند؛ که آنها را هم کمک نمیکند.
شهردار مشهد گفت: در این دوره مدیریت شهری اکثر مدیران شهری از درون شهرداری بوده و دوسوم شورای شهر مشهد نیز از بدنه مدیریت شهری هستند که این نکتهای مثبت است.
وی با اشاره به اینکه محوریت کار ما در همه پروژهها بحثهای محیطزیستی است، تصریح کرد: مشهد الان از تهران آلودهتر شده، اما از طرف دولت کمکی نمیشود و ما خودمان همه کارها را انجام میدهیم. در حوزه حملونقل، قطارشهری را داریم که چهار خط است. از دو خط آن بهرهبرداری شده است و ایستگاه آخر خط دو امسال به بهرهبرداری میرسد.
قلندرشریف افزود: امسال فاز یک خط سه به عنوان مهمترین بخش قطارشهری نیز از میدان شهدا، بابالجواد(ع) و پایانه مسافربری به بهرهبرداری میرسد. خط چهار در حال حفاری بوده و یکسوم آن حفاری شده، حفاری خط سه نیز در قاسمآباد در حال انجام است.
شهردار مشهد ادامه داد: تا پایان دوره، حفاری خط سه و خط چهار به مرحله نهایی میرسد. برای خط سه، اراده را بر این گذاشتیم که فاز یک را افتتاح کنیم؛ زیرا این فاز، اتصال دو خط دیگر به حرم مطهر رضوی است. تنها کمکی که از دولت گرفتیم، اوراق مشارکت بوده و مابقی از منابع داخلی شهرداری است و از جیب مردم هزینه میشود.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه اتوبوسرانی دولت موظف بوده کمک کند که کمک نکرده است. ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق برای اتوبوس گرفتیم و از بخش خصوصی حدود ۵۰۰ دستگاه با منابع داخلی، تهاتر و مولدسازی املاک گرفتیم که به مرور وارد مشهد میشود. سابقه نداشته مشهد این تعداد اتوبوس از منابع داخلی خود بخرد. اختصاص ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس با تأمین اعتبار دولت، یکی از مصوبات دولت بوده که انجام نشده و در حال پیگیری هستیم.
قلندرشریف اضافه کرد: در حوزه قطارشهری نیز مصوباتی داشتیم که ۶۰۰۰ میلیارد شامل ۲۰۰۰ میلیارد متعلق به شهرداری، ۲۰۰۰ میلیارد از منابع نفت و ۲۰۰۰ میلیارد نیز ۵۰-۵۰ بود. شهرداری بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تعهد خود را انجام داده است.
شهردار مشهد با بیان اینکه در حوزه فضای سبز بزرگترین پارک شهری را در منطقه محروم مشهد داریم که پارک ۷۳هکتاری کرامت است، عنوان کرد: ۲۰ هکتار این پارک در دهه فجر امسال به بهرهبرداری میرسد. فاز یک بوستان جهانشهر نیز تا پایان سال به بهرهبرداری خواهد رسید. در جداسازی آب پیشرو هستیم که دولت باید کمک میکرد، اما کمکی نشده است.
وی افزود: ما داریم به سمت استفاده از آبهای خاکستری برای آبیاری فضای سبز میرویم. دولت، آب و فاضلاب و آبمنطقهای در تأمین پساب موردنیاز از ما تقاضای پول دارد؛ در حالی که طبق قانون، باید در محل تصفیهخانههایی که خودمان احداث میکنیم، رایگان پساب دهند، اما پول دریافت میکنند. ما در زمینه تأمین آب شرب مشکل داریم که باید اقداماتی را انجام دهیم. با بخش خصوصی برای تأمین ۱۱.۵ میلیون مترمکعب آب برای ۲۵ سال قرارداد بستیم.
قلندرشریف بیان کرد: در زمینه بوستانها کار ویژهای انجام دادیم و آن توجه ویژه به بانوان است. مساحت پارکهای بانوان را تا پایان این دوره، دوبرابر میکنیم. پروژههای بزرگ حملونقلی دیگری نیز داریم. در حوزه ورزشی، کمپ ورزشی مشهد با زمینهای استاندارد، هتلها و مجموعههای آبی را احداث میکنیم که تمرینات ملی در آنها انجام خواهد شد.
شهردار مشهد با اشاره به اینکه نگاه ما همهجانبه است، تصریح کرد: روند اداره شهر پیش میرود، اما با توجه به بحثهای اقتصادی دچار مشقت هستیم. تا الان شهر را اداره کردیم، اما کمک شما را میطلبیم. ما دومین کلانشهر کشور هستیم، اما در زمینه دریافت مالیات بر ارزش افزوده، رتبه یازدهم را داریم.
وی ادامه داد: ۵۰ تا ۵۵ درصد اماکن اقامتی در مشهد قرار دارد، اما در قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات هتلهای چهارستاره به بالا به مشهد میرسد؛ در حالی که بیش از ۹۰ درصد اماکن اقامتی در مشهد هتلهای سهستاره، هتلآپارتمانها و زائرسراها هستند.
قلندرشریف گفت: ما هفتهشت هزار کارخانه داریم، اما ماه گذشته ۶۹ هزار تومان بابت عوارض آلایندگی دریافت کردیم، در صورتی که تعداد زیادی از آنها آلاینده هستند. بیش از ۳۵ درصد آلودگی مشهد سوخت مازوت است، اما نیروگاهها ریالی پرداخت نمیکنند. باوجود اینکه موضوع کشفرود در حیطه مسئولیت ما نیست و یکی از موضوعات حتی بینالمللی محیطزیستی است، دولت و استان کمک نمیکنند و شهرداری زیر بار مسئولیت رفته است.
شهردار مشهد اضافه کرد: این یکی از معضلات بهداشتی و اساسی شهر مشهد است. ما حتی راهاندازی تصفیهخانه سپتاژ را که وظیفه ما نیست، برعهده گرفتیم. قرار بوده بانکی ۵۰ میلیارد پول دهد، اما دو سال است که مبلغی نداده است؛ باوجوداین، کار ۶۰، ۷۰ درصد پیشرفت دارد.
وی خاطرنشان کرد: بافت فرسوده مشهد بسیار پیچیده است که دولت باید پای کار بیاید، اما شهرداری کارها را انجام میدهد. یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و ۹۰۰۰ هکتار حاشیهنشینی شهر مشهد است که ۵۰ درصد بودجه شهرداری را به حاشیه شهر بردیم و پروژههای خوبی را اجرا کردیم که تمام آن از منابع داخلی شهرداری است، اما با آنچه باید فاصله زیادی دارد.
قلندرشریف با بیان اینکه یکی از معضلات مهم این بوده که حرم امامرضا(ع) از مرکزیت جغرافیایی مشهد خارج شده است، عنوان کرد: سیاست ما توسعه مشهد به شرق است. ما علاوه بر گردشگر زیارت، گردشگر سلامت هم داریم که باید به این موضوع مهم توجه شود. ۱۰۰ همت برای پرداخت مطالبات شهرداریها بوده که باید سهم شهرداریها مشخص شود.
شهردار مشهد بیان کرد: ما از دولت ۳۲ همت طلبکار هستیم که ۶ همت را ثبت کردیم و بقیه در حال رسیدگی است. قرار بود اردیبهشت و خرداد، ۳ همت پرداخت شود، اما موضوع ناگوار شهادت رئیسجمهور اتفاق افتاد و ما الان پیگیر هستیم. مبلغ تخلفات رانندگی مشخص بوده و ۴ همت است، اما هزار همت توزیع میشود و باز سهم شهرداریها کمتر است. مجلس باید این موضوعات را به صورت شفاف در قانون بیاورد که بتوان مطالبهگری کرد.
وی افزود: الان لایحه قانون مدیریت مصرف سوخت و توسعه حملونقل عمومی در مجلس مطرح است. ما در شهر مشهد ارزانترین هزینه حملونقل عمومی را داریم که هیچجا اینطور نیست. امسال هزینه هر سفر قطارشهری ۱۸ هزار تومان و اتوبوس ۱۲ هزار تومان است که پیشنهاد دریافت ۵ هزار تومان را داریم. دولت درمجموع، سالانه ۱۰۰ میلیارد هم بابت یارانه به ما کمک نمیکند که این مشکل است. سهم مردم، دولت و شهرداری را مشخص کنید تا دولت مجبور شود سهم خود را پرداخت کند.
قلندرشریف خاطرنشان کرد: در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، شهرداریها باید در رابطه با صرفهجویی سوخت پول دریافت کنند، اما الان هیچ مبلغی پرداخت نمیشود. اگر دولت یارانه نمیدهند، حداقل تسهیلات ارزانقیمت برای تبدیل تاکسیها یا اتوبوسها به تاکسی و اتوبوس برقی بدهند.
شهردار مشهد با اشاره به اینکه مشهد تمیزترین شهر است، تصریح کرد: ما خوشه صنعتی جمعآوری تا بازیافت را در مشهد داریم. کارخانه تبدیل نخاله به مصالح ساختمانی با ظرفیت ۱۲ هزار تن در روز را میخواهیم راهاندازی کنیم. ما استانداردترین محل دفن زباله را در مشهد داریم. هفت اپلیکیشن برای بازیافت داریم که در محل، زبالهها را جمعآوری میکنند. استانداردترین دفن زباله در مشهد قرار دارد.